Pierwsza szkolna debata o sporcie i zdrowiu

Dnia 14.11.2014 r. w naszej szkole odbyła się debata Szkolnego Okrągłego Stołu. Już od tygodnia uczniowie wypełniali ankiety na temat lekcji wf, zastanawiali się nad swoim samopoczuciem i zaangażowaniem na zajęciach.
W piątek, na specjalnie wygospodarowanej w planie godzinie, uczniowie zebrali się na sali gimnastycznej, aby przystąpić do debaty.
Na spotkaniu obecna była Pani Dyrektor Aleksandra Sawicka-Kowalczyk, która z zainteresowaniem przysłuchiwała się dyskusji i propozycjom dzieci. Całość poprowadził koordynator „Wf z klasą” pan Krzysztof Bednarek przy pomocy nauczycielki j. polskiego Agaty Pielacińskiej- Grędy, współodpowiedzialnej za projekt.
Zaczęliśmy od danych statystycznych podanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej po raporcie NIK nt. uczestniczenia dzieci w lekcjach wf. Wyświetliliśmy na ekranie fragmenty prezentacji MEN do projektu „Stop zwolnieniom z wf-u”. Wstępniak pozwolił na zastanowienie się nad przyczynami niechęci do wf. Od razu koordynator poinformował, że w naszej szkole tylko 4% uczniów ma stałe zwolnienia z wf-u.
Następnie uczestnicy mieli dać swoje propozycje idealnej lekcji wf-u, nieograniczonej warunkami ekonomicznymi. O dziwo, padały tu zupełnie konkretne propozycje: zajęcia na dworze, więcej piłki nożnej, rozgrzewka prowadzona przez dzieci, skoki na trampolinie.
Po tej szybkiej burzy mózgów, podzieliliśmy wszystkich uczestników na grupy (mieszane z różnych klas). Tu miały okazję wykazać się dziewczynki z klasy VI, które zostały liderkami grup i odpowiadały za przebieg zadania, szybką i rzeczową pracę na temat, oraz porządek w swojej grupie.
Zadaniem każdej grupy było wypracowanie i zapisanie tego, co jest fajnego (+) na lekcjach, a także nad czym trzeba jeszcze popracować (o). Liderzy grup zapisywali propozycje uczestników na dużych kolorowych kartonach.
Następnie, po upływie przeznaczonego na to zadanie czasu, grupy przedstawiały na forum wypracowane przez siebie zapisy. Pani Agata zapisywała na tablicy powtarzające się propozycje oraz najoryginalniejsze pomysły. Wśród zapisów dotyczących tego, co na lekcjach jest lubiane wśród uczniów, znalazły się:
• Gry zespołowe: siatkówka, piłka nożna, koszykówka, unihokej, piłka ręczna oraz zbijak
• Biegi
• Zajęcia na dworze
• Ćwiczenia rozciągające i brzuszki
Uczniowie zauważają również trudności, wynikające z warunków ekonomicznych w naszej szkole np. mała sala gimnastyczna, brak pryszniców. Wiedzą jednak, że są to rzeczy których nie jesteśmy w stanie zmienić.
Propozycje uczniów, dotyczące zmian na lekcjach, nad którymi możemy popracować to m.in.:
• Rozgrzewka prowadzona przez uczniów (po kolei wg listy w dzienniku)
• Zajęcia gimnastyczne lub rozgrzewka przy muzyce wybranej przez uczniów
• Większa ilość zajęć prowadzonych na dworze na kompleksie Orlik, również w chłodniejsze dni
• Częstsze uczestnictwo w rozgrywkach międzyszkolnych
• Poznawanie nowych dyscyplin sportowych np. boksu, rugby, wspinaczka skałkowa
• Zajęcia z hula-hop i paintball
• Wyjścia zimą na lodowisko
• Dostęp do wody pitnej po zajęciach (zakup dystrybutora)
Po przedstawieniu propozycji wszystkich grup, pan Krzysztof odniósł się do każdego pomysłu, rozważając możliwość jego realizacji. Prosił o uściślenie zbyt ogólnych sformułowań, dopytywał o propozycje uczniów na zrealizowanie danego pomysłu, pobudzał do kreatywnego, ale i realistycznego myślenia oraz podejścia do tematu. W rozważanie pomysłów włączyła się Pani Dyrektor, tłumacząc dzieciom, że względy bezpieczeństwa (np. na lodowisku) są priorytetem szkoły oraz że nie wszystko leży w gestii szkoły (np. większa ilość godzin wf-u).
Pan Krzysztof zobowiązał się stopniowo wprowadzać pomysły dzieci na swoich zajęciach, zaczynając od rozgrzewki i zajęć na dworze.
Debatę zakończyło podsumowanie oraz dwa kluczowe pytania:
1. Czy uważacie, że po dzisiejszej debacie nasze lekcje wf-u będą bardziej zbliżone do ideału?
2. Czy podoba wam się taka forma wyrażania własnego zdania?
Na oba pytania uczniowie (a także dorośli uczestnicy) w stu procentach odpowiedzieli twierdząco, podnosząc w górę ręce.
Po zakończeniu debaty nauczyciele koordynujący projekt „Wf z klasą” wspólnie wybrali zadania do dalszej pracy, a są to: Lekcje poza szkołą oraz Rozruszaj rodziców.
Całość debaty rejestrowała w formie zdjęć, notatek, zebrania wypracowanych materiałów oraz protokołu przebiegu i informacji na stronie internetowej Szkoły Podstawowej nr 130 (sp130.edu.pl) pani Agata (nauczyciel wspomagający).
Wnioski z debaty i działań ją poprzedzających (ankiet):
• Lekcje wf-u w naszej szkole są lubiane przez dzieci
• Uczniowie chętnie uczestniczą w zajęciach, mają jasne kryteria oceniania
• Zarówno nauczyciel prowadzący, jak i uczestnicy debaty, zauważyli celowość jej przeprowadzenia, oraz zgodzili się na jej powtarzanie, aby stała się formą ewaluacji zajęć
• Ku zaskoczeniu nauczycieli prowadzących, dzieci chętnie i żywiołowo uczestniczyły w dyskusji i nie miały oporu przed wystąpieniem na forum i podaniem własnych propozycji (wskazuje to na właściwy sposób prowadzenia debaty)
• Nauczyciele wspólnie z Panią Dyrektor zastanowią się nad sposobem umożliwienia dzieciom dostępu do wody pitnej po lekcjach wf.


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s